Jak wspomagać i motywować dziecko | Ergonomiczne meble dla dzieci

Jak wspomagać i motywować dziecko

meble moll

     Rekrutacja do szkoły oznacza początek nowego etapu w życiu dziecka. Pierwsze zadanie domowe, a później także testy i sprawdziany, stawiają przed dziećmi nowe wyzwania. Na początku nauki w szkole, dziecko wraca do domu z plecakiem pełnym wrażeń, którymi dzieli się w domu.  Zawsze należy je wysłuchać i porozmawiać o wszystkich „nowościach”. Zanim przystąpi do pracy domowej powinno zjeść obiad a potem odpocząć.  Dobrze jest i wyłączyć się przez chwilę. Około 60 do 90 minut wystarcza na granie, malowanie lub nawet patrzenie w dal.

Kiedy zadanie domowe musi zostać wykonane, często trudno jest dziecku wrócić do trybu pracy. Należy je w odpowiedni sposób motywać bo to wsparcie dla dziecka.

 

biurka moll

 

     Dla pierwszka praca domowa jest czyś nowym i wymaga poświęcenia czasu. Dobrze jest przyzwyczajać dziecko do wykonywania nowego obowiązku stopniowo. Oczywiście dobrze zacząć od łatwej części zadania domowego ale jeśli trudno jest zacząć, można z dzieckiem przeprowadzić małą "grę myślenia" lub ćwiczenie koncentracji. Ważne jest, aby wstęp był zabawny i umożliwiał dziecku płynne przejście od zabawy do zadania domowego.

W tej sytuacji można wykorzystać proste „memo”, które jest zabawne i ćwiczy zdolność koncentracji i zapamiętywania. Nawet dzieci w wieku przedszkolnym mogą ćwiczyć swoje umiejętności koncentracji i pamięć, grając w tę grę. Karty są ładnie z zabawnymi obrazkami a zasady są proste! Taka zabawa motywuje dzieci i sprawia, że przejście do rozpoczęcia pracy domowej jest o wiele łatwiejsze.

 

biurka moll motywują

 

     Podczas zabawy dziecko może dowiedzieć się, jak satysfakcjonujący może być sukces, kiedy naprawdę się postara. Cukierki jako bonus zwycięscy w grze są o wiele bardziej wartościowe niż cukierki, które dziecko otrzymuje tak po prostu. Satysfakcja z wygranej motywuje dziecko do działania. Jeśli dziecko nie ma poczucia wygranej i sukcesu, nie ma również zachęt do radzenia sobie z nowymi celami.

To samo dotyczy pracy domowej i uczenia się. W tym przypadku nagroda nie musi to być fizyczna, jak cukierek, motywacja poprzez rozpoznawanie i odkrywanie jest o wiele ważniejsza. Jeśli dziecko otrzymuje dobrą ocenę, to poczucie osiągnięcia sukcesu powinno być w postrzeganiu powiązane z wysiłkiem i pracą dziecka. Należy podkreślić, że nauka i przygotowanie stworzyły podstawę do osiągnięcia satysfakcjonującego wyniku. W ten sposób dziecko zaczyna rozumieć związek między aktywnym uczeniem się a sukcesem, co może zmotywować dzieci do kontynuowania wysiłków w przyszłości! Pochwała nauczyciela za dobrze wykonaną pracę domową jest cenna, trwała i daje uczucie dumy i satysfakcji. Sukces zachęca do nowych sukcesów i jest najlepszą motywacją do dalszego działania. Ogólnie rzecz biorąc, motywacja jest niezbędnym czynnikiem wydajnej nauki.  Jeśli dziecko chce coś wiedzieć i jest zainteresowane tematem, będzie chciało dowiedzieć się więcej na ten temat i samo poszuka źródła informacji.

 

Motywacja.

     Prawdziwa pochwała i uznanie dla własnych osiągnięć pokazują dziecku, że jego ambicja i praca się opłaciła. Często jednak, mimo pracy dzieci nie maja poczucia satysfakcji i zadowolenia zwłaszcza gdy oceny nie odzwierciedlają wysiłku. Aby zmotywować dziecko, należy zadbać o to, aby regresja była normalną częścią procesu rozwojowego dzieci, a także należy do niego. Rodzice muszą być cierpliwi, aby zmotywować dziecko i uczyć radości z małych sukcesów - to jest bardzo ważne! Porównanie różnych dzieci i stawianie przykładów powoduje niepotrzebny nacisk. Różnice między dziećmi są i nie można zastosować tych samych standardów w odniesieniu do wszystkich dzieci, ponieważ każde dziecko jest indywidualne i ma swoje mocne strony i te należy mocno wspierać.

 

Ważne zasady.

     Oprócz ergonomicznie i rozsądnie zorganizowanego miejsca nauki, poniższe wskazówki pomagają rodzicom i dzieciom spędzić bezstresowe popołudnie:

1. Zanim rozpocznie się zadanie domowe: ważny jest zdrowy lunch i odpoczynek.

2. Należy ustalić czas pracy: nie więcej niż 30 minut dla pierwszaków.

3. Powinno się zadbać o porządek na biurku - w szufladach, pojemnikach i elementach dodatkowych, które zapewniają niezbędną przestrzeń do przechowywania powinny dobrze zorganizowane.

4. Ważne jest zapewnienie spokoju - bez rozpraszania uwagi: nauka jest lepsza bez zabawy z rodzeństwem w tym samym pokoju czy przy wyłączonym telefonie komórkowym, radiu i telewizji.

5. Promowani niezależności: Przede wszystkim dzieci powinny być zachęcane do rozwiązywania zadań bez pomocy rodziców. Jeśli dziecko nie radzi sobie, rodzice mogą zostać poproszeni o pomoc ale nie mogą rozwiązywać problemu za dziecko.

6. Motywacja i poczucie sukcesu: dziecko powinno zaczynać pracę  od łatwiejszych zadań.

7. Czasami zadanie brzmi skomplikowanie dla dziecka. Rodzice powinni wyjaśnić zadanie w zrozumiałych słowach.

8. Zsumowani razem trudności: jeśli pełna treść zadania nie zostanie zrozumiana, należy skonsultować się z nauczycielem.

9. Należy się zastanowić w sytuacjach problematycznych czy podobne zadania zostały wcześniej rozwiązane? Daje to dziecku szansę na porównanie.

10. Należy wprowadzać krótkie przerwy między zadaniami domowymi ponieważ zapewniają nową siłę. Na przykład, ruch wykonywany podczas przerwy ożywa, zwiększa zdolność koncentracji i zapewnia relaks.

 

Pammietajmy.

1. Dziecko powinno najpierw odrabiać pracę domową bez pomocy, zanim rodzice zaoferują swoje wsparcie. Części, które dziecko już rozwiązało, powinny być docenione.

2. Należy wspierać chęć dziecka do zgłębiania, nawet jeśli początkowo powoduje to chaos lub bałagan. Dopóki nic nie zostanie uszkodzone, dziecko powinno mieć możliwość przeżycia swoich pomysłów i poznania ograniczeń.

3. Pochwal, nawet jeśli efekty pracy pozostawiają wiele do życzenia! Praca domowa bezbłędna nie zawsze musi być napisana bardzo starannie. Niezbyt czytelny tekst można przecież jeszcze później poprawić.

4. Bądź otwarty na kreatywne i nietypowe rozwiązania. Nie zawsze dziecko powinno praktycznie "odtwarzać" schematy przy rozwiązywaniu niektórych zadań tekstowych, na przykład zadań z rachunków czy z jednostkami?

 

Dlaczego czas po uczeniu się jest tak ważny?

     Zdrowy rozsądek mówi ludziom, że czas "aktywnego uczenia się" jest szczególnie ważny dla trwałego zapamiętywania faktów i kontekstów. Jednak badania coraz częściej dochodzą do wniosku, że czas po uczeniu się jest o wiele ważniejszy - czas, kiedy nie siedzimy przy biurkach, ale robimy coś innego.

Dlaczego uczymy się w czasie po aktywnym studiowaniu? Można to wytłumaczyć w następujący sposób: Podczas nauki, nowa zawartość jest najpierw wprowadzana do pamięci krótkotrwałej, gdzie pozostaje przez kilka minut do kilku godzin. Zawartość jest przechowywana na poziomie synaptycznym. Aby można było z niej przejść na poziom systemowy potrzebna konsolidacja tego, czego się nauczyliśmy. To umocnienie nabytej wiedzy może być wspierane ćwiczeniami relaksacyjnymi, snem lub relaksacyjnymi.

W przypadku dzieci oznacza to, że komputery, telefony komórkowe i telewizory powinny być wyłączone na pewien czas po zakończeniu nauki, aby nie przeciążać mózgu emocjonalnie i psychicznie. Dlatego ważne jest, aby w stałej pamięci nowych treści mózg nie był natychmiast przytłoczony nowymi impulsami.

Dodrze jeśli dziecko potrafi się zdrzemnąć, ponieważ podczas snu mózg krzepnie i przetwarza liczne wrażenia i informacje, które przyjął. Medytacje i ćwiczenia relaksacyjne mogą również wspomagać mózg w uczeniu się. Jeśli dziecko ma wielką potrzebę poruszania się, lub ochotę na spacer na świeżym powietrzu, czy wyjście na plac zabaw powinno to zrobić ponieważ w ten sposób może wspierać mózg w konsolidacji tego, czego się nauczyło.

 

Biurka regulowane